Pages

Thursday, September 24, 2009

PATAH LAGI ?


UBAT KAMPUNG.

Sebenarnya saya nak berkongsi tips2 untuk sesiapa yang patah anggota

Petua ibu ku Insya ALLAH boleh digunakan.

  1. minum susu 2x sehari (erk, ni yang saya payah skit).

Tapi sebenarnya, Rasulullah pun memilih susu tau.

Ketika peristiwa Israk Mikraj, Malaikat Jibril pernah menawarkan arak dan susu kepada Rasulullah s.a.w. pada masa tu Allah tak mengharamkan lagi arak. Tetapi Rasulullah s.a.w memilih susu berbanding arak. Malaikat Jibril pun berkata inilah fitrah. Dan memang tak dapat dinafikan lagi, mula2 kita di lahirkan ke dunia pun, titisan susu yang mula2 masuk ke mulut.

  1. makan ubi kentang rebus setiap hari

  1. makan sayur pucuk geting

pahit skit,selalunya mak celur ataupun masak lemak putih

  1. makan pisang berangan (untuk yang tak masukkan besi @ skru je)

depends pada orang jugak. saya ok je.

  1. Makan ikan haruan dan gamat atau belut.

  1. oh, jangan lah makan makanan yang sejuk seperti anggur, buah salak, air kelapa dan lain2.

Nanti sakit urat la. Nak cepat sembuh kena la jaga makan skit

  1. Guna minyak ubat But- But HPA (sempat lagi promote HPA. He3).

Minyak ni mempercepatkan proses penyambungan tulang dan ligament yang putus.

  1. Sapukan dengan air embun setiap pagi dan rendamkan anggota yang patah dengan air suam .

(untuk melembutkan urat) Jika tulang dah bercantum tapi masih tak boleh bergerak ( mungkin sebab dah lama berbalut simen dan tak bergerak)

APA YANG lebih PENTING ?

Yang di atas ni usaha je. Ubat yang lebih mujarat adalah doa yang sungguh2 dengan Allah dan tawakal kepadaNya. So, digalakkan sangat mengamalkan :

  1. surah yassin ayat 77dan 78

dibaca setiap kali sesudah solat dan disapu di bahagian yang patah. Pahamilah tafsir ayat ni, then kita akan sedar bahawa apa jua usaha dan teknologi yang ada tak mampu mecantumkan tulang belulang melainkan Allah kerana Dial ah yang menciptakannya.

  1. selawat syifa

dibaca sebelum tidur dengan bilangan ganjil (3 atau 5, 7 dan seterusnya) dan disapu di bahagian yang patah.

Lebih baik jika dibaca sepanjang masa daripada memikirkan sakit.


Seringkali kita lupa bahawa kita bahawa kita hanya hamba. Dalam taat (yang terlampau sedikit), dengan mudahnya kita melatah mempersoalkan ujian yang datang. Rugi dan binasalah kita jika tidak mencari bicara PENCIPTANYA di dalam setiap musibah yang menyinggah.

“ Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: kami beriman, sedangkan mereka tidak diuji?”

( al- Ankabut: 2)






PATAH LAGI ?

  • Posted: 9:54 PM
  • |
  • Author: pelangi yang hijau


UBAT KAMPUNG.

Sebenarnya saya nak berkongsi tips2 untuk sesiapa yang patah anggota

Petua ibu ku Insya ALLAH boleh digunakan.

  1. minum susu 2x sehari (erk, ni yang saya payah skit).

Tapi sebenarnya, Rasulullah pun memilih susu tau.

Ketika peristiwa Israk Mikraj, Malaikat Jibril pernah menawarkan arak dan susu kepada Rasulullah s.a.w. pada masa tu Allah tak mengharamkan lagi arak. Tetapi Rasulullah s.a.w memilih susu berbanding arak. Malaikat Jibril pun berkata inilah fitrah. Dan memang tak dapat dinafikan lagi, mula2 kita di lahirkan ke dunia pun, titisan susu yang mula2 masuk ke mulut.

  1. makan ubi kentang rebus setiap hari

  1. makan sayur pucuk geting

pahit skit,selalunya mak celur ataupun masak lemak putih

  1. makan pisang berangan (untuk yang tak masukkan besi @ skru je)

depends pada orang jugak. saya ok je.

  1. Makan ikan haruan dan gamat atau belut.

  1. oh, jangan lah makan makanan yang sejuk seperti anggur, buah salak, air kelapa dan lain2.

Nanti sakit urat la. Nak cepat sembuh kena la jaga makan skit

  1. Guna minyak ubat But- But HPA (sempat lagi promote HPA. He3).

Minyak ni mempercepatkan proses penyambungan tulang dan ligament yang putus.

  1. Sapukan dengan air embun setiap pagi dan rendamkan anggota yang patah dengan air suam .

(untuk melembutkan urat) Jika tulang dah bercantum tapi masih tak boleh bergerak ( mungkin sebab dah lama berbalut simen dan tak bergerak)

APA YANG lebih PENTING ?

Yang di atas ni usaha je. Ubat yang lebih mujarat adalah doa yang sungguh2 dengan Allah dan tawakal kepadaNya. So, digalakkan sangat mengamalkan :

  1. surah yassin ayat 77dan 78

dibaca setiap kali sesudah solat dan disapu di bahagian yang patah. Pahamilah tafsir ayat ni, then kita akan sedar bahawa apa jua usaha dan teknologi yang ada tak mampu mecantumkan tulang belulang melainkan Allah kerana Dial ah yang menciptakannya.

  1. selawat syifa

dibaca sebelum tidur dengan bilangan ganjil (3 atau 5, 7 dan seterusnya) dan disapu di bahagian yang patah.

Lebih baik jika dibaca sepanjang masa daripada memikirkan sakit.


Seringkali kita lupa bahawa kita bahawa kita hanya hamba. Dalam taat (yang terlampau sedikit), dengan mudahnya kita melatah mempersoalkan ujian yang datang. Rugi dan binasalah kita jika tidak mencari bicara PENCIPTANYA di dalam setiap musibah yang menyinggah.

“ Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: kami beriman, sedangkan mereka tidak diuji?”

( al- Ankabut: 2)